Tarikh/ :19
Mac 2012/
Masa :
7.20-8.20
Kelas :
1 Bestari
Bilangan pelajar :
38 orang
Matapelajaran :
Bahasa Malaysia
Tema :
Keluarga
Tajuk :
Kasih Ibu
Standard kandungan
1.2 :Mendengar,mengecam
dan menyebut bunyi bahasa ,iaitu
sukukata , perkataan,
frasa dan ayat yang betul betul.
2.1 :Asas
membaca dengan sebutan yang betul
Standard
Pembelajaran
1.2. 2 :Mendengar, mengecam dan
menyebut nama abjad dengan betul dan tepat
2.1.2 :Mengeja
dan membatang suku kata terbuka dengan sebutan yang betul
Objektif Diakhir pengajaran
murid-murid akan dapat:
1.Menyebut
sukukata dan perkataan.
2.Mengeja dan
membatang sukukata.
Pengetahuan
Sedia Ada :
Murid pernah belajar abjad dan sukukata di Pra sekolah.
Media/Bahan :
Carta, CD , buku teks, kad perkataan,lembaran kerja
Perisian
kurikulum
Nilai :
Kerajinan
Ilmu :
Sains
KBT :
kemahiran berfikir (mengumpul dan mengelas)
BCB (bacaan
intensif)
SB :
Tatabahasa (kata nama am)
Kosa kata :
roti ,susu ,kerusi,baju
Rancangan
Pengajaran Harian (Konstruktivisme )-
unit 1
Fasa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran
|
Catatan / Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiuviti
Murid
|
|||
Permulaan/
mencungkil
idea
(set
induksi)
(5minit )
|
Nyanyian
Lagu
‘kasih
ibu’
|
Guru
meminta murid- murid menyanyikan lagu
kasih ibu bersama- sama iringan
muzik.
Bersoaljawab
dengan murid tentang keluarga.
Guru
mengaitkannya dengan isi pelajaran
yang
hendak diajar
|
Murid
memberi respon
menyanyikan lagu dengan bimbingan guru
Murid
memberi respon dengan setiap soalan guru
Murid
bersoaljawab dengan guru mengenai perihal kasih ibu.
|
Strategik / Teknik:
Didik Hibur, Soal jawab secara lisan
KB: menghubungkaitkan
BCB:Berbual tentang perkara yang berkaitan dengan kehidupan persekitaran murid- murid.
BBB:
Komputer CD, gambar keluarga, buku teks Bahasa Malaysia Tahun 1
|
Langkah 1
Membaca sukukata
( 15 minit )
|
Membaca
dan menaakul sukukata
Membaca
dan menaakul gambar gambar yang
ditunjukkan
|
Guru
membimbing murid membaca sukukata terbuka.
Berdasarkan
paparan carta sukukata.
Guru membimbing murid menyebut
sukukata terbuka
Contoh:
ca ce ce
ci co cu
Guru membimbing murid mengeja
dan membatangkan sukukata menjadi perkataan bermakna
Contoh:
Ci li
|
Murid membaca sukukata terbuka
dan perkataan dengan bimbingan guru.
Murid membaca secara kumpulan ataupun individu
Murid juga diminta meneliti teks sambil menaakul gambar.
Murid mengeja dan membatang sukukata menjadi perkataan secara kelas.
|
Strategi / Kaedah : membaca
dan menaakul gambar
KB : membuat inferens
BCB:
i.membaca dengan intonasi
yang betul
BBM:
Komputer/ LCD
Papan sukukata
|
Langkah 2
Menjana
idea.
Aktiviti
Kumpulan
( 15minit
)
|
Membina
perkataan daripada sukukata yang diberi.
|
Membahagikan
murid kepada 5 kumpulan:
Guru
mengedarkan kad-kad suku kata mengikut
kumpulan
Guru
memberikan arahan untuk menyusun sukukata menjadi perkataan dalam kumpulam
masing-masing
Guru
menulis perkataan –perkataan yang
dibina oleh murid di papan hitam.
Guru
memberi peneguhan semua perkataan yang dibacakan oleh setiap kumpulan.
|
Murid
berada di dalam kumpulan yang ditetapkan.
Murid berbincang
di dalam kumpulan masing- masing
Wakil
setiap kumpulan akan tampil ke hadapan
mempamerkan kad sukukata menjadi perkataan ,mengeja dan
membatang perkataan. .
Murid lain
diminta mendengar kemudian ikut menyebut mengeja dan membatang perkataan
tersebut.
Ulang pula
aktiviti untuk kumpulan lain dengan perkataan yang lain pula
Murid
menulis perkataan di dalam buku tulis
|
Strategi/Kaedah
Perbincangan kumpulan diikuti persembahan hasil perbincangan
KB:
Menghubungka-
itkan , menjana idea
BCB: Memproses maklumat dan melaporkan maklumat
BBM:Gambar- gambar
|
Langkah 3
Mengaplikasikan
Idea
(20 minit
)
|
Lembaran
kerja.
Menyalin
perkataan .
|
Guru
mengedarkan lembaran kerja dan meminta murid menyalin semula perkataan berdasarkan maklumat yang telah dipelajari.
Aktiviti
Pengukuhan:
Murid yang
telah siap diberi lembaran kerja
Aktiviti Pemulihan
Murid yang
belum menguasai sukukata diberi
bimbingan
|
Murid
menyalin semula perkataan yang diberi
Di dalam
buku latihan.
Murid yang
telah menyiapkan kerja diberi latihan pengukuhan
|
Strategi/Kaedah
:
Menulis/
melukis
KB:
Menghubungkaitkan
menjana idea
BCB:
Memproses maklumat menjana idea
BBM:Lembaran
kerja papan tulis
|
Rumusan/
penutup
(5 minit)
|
Rumusan /
nilai murni daripada tajuk hari ini/ nyanyian
“ kasih ibu”
|
Guru
merumus isi pelajaran dan meminta murid menyatakan nilai murni berdasarkan
pelajaran
Guru
meminta murid menyanyi bersama- sama
|
Mu rid
menyatakan nilai murni dengan bimbingan guru.
Murid
menyanyi bersama - sama lagu “ “Kasih Ibu”
|
Strategi/
Kaedah:
Lisan/didik
hibur
BBM:Komputer,
LCD, papan tulis
|
Penilaian
Pengajaran
Murid-murid telah dapat :
1. Menyebut sukukata
2. Mengeja
dan membatangkan sukukata menjadi perkataan
Refleksi
35 daripada 38 orang murid dapat mengecam, menyebut,
mengeja dan membatang sukukata menjadi sekurang –kurangnya 5 perkataan.
3 daripada 38 orang murid belum menguasai abjad dan
diberi bimbingan individu.
stratergi yang baik dalam membimbing anak-anak untuk lancar dalam membaca sambil menerapkan nilainilai murni dalam sanubari generasi muda hari ini...
ReplyDeleteboleh dijadikan panduan utk rakan2 sejawat...dan rujukan umum. tahniah! :)
ReplyDeleteBagus....boleh jd rujuakan...
ReplyDeleteAda contoh lembaran kerja?
ReplyDelete