tag:blogger.com,1999:blog-60497269138328668562024-03-21T01:41:43.497-07:00HAYATI BIDIN SKKDAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/00331251577806032446noreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-6049726913832866856.post-33693976404582172052012-12-25T06:13:00.003-08:002012-12-26T04:26:01.026-08:00Perkongsian Ilmu<br />
<h2 class="contentheading" style="color: #00a9dd; font-size: 22px; margin: 0px; padding: 0px 0px 5px; text-transform: uppercase;">
MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU MELALUI SISTEM PENDIDIKAN</h2>
<div class="article-content" style="font-size: 11px;">
<div style="background-color: white; font-family: 'Segoe UI', 'Lucida Grande', Tahoma, Arial, sans-serif; line-height: 17px; margin-bottom: 1em; margin-top: 1em; padding: 0px; text-align: justify;">
<br />
<br />
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%; margin-bottom: 0.0001pt;">
<span lang="MS" style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; letter-spacing: -0.25pt; line-height: 150%;">Kita biasa mendengar slogan ”Bahasa Jiwa
Bangsa”, namun sejauh mana kita mengambil berat maksud yang tersurat dan
tersirat dari slogan ini. </span><span lang="MS" style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; letter-spacing: -0.1pt; line-height: 150%;">Suatu fakta sejarah yang perlu kita
ingati dalam usaha memperkasa Bahasa Melayu adalah bahasa ini mempunyai
kekuatannya yang tersendiri dan telah terbukti sebagai bahasa yang menjadi
tulang belakang pembinaan ketamadunan alam Melayu. Ia juga diangkat menjadi
bahasa lingua franca (sebelum abad ke 13 lagi) di seluruh kepulauan Melayu
(sebelum kedatangan Barat).</span><span lang="MS" style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;"> </span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;">Sebagai rakyat Malaysia yang </span><span lang="MS" style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;">cintakan
tanah air dan mempunyai semangat perpaduan yang teguh, wajarlah bahasa
melayu ini diangkat dan dimertabatkan seperti mana konsep MBMMBI</span><span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 8.5pt; line-height: 150%;"><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%; margin-bottom: 0.0001pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%; text-indent: 36pt;">
<span lang="MS" style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;">Penyata Razak yang
terbentuk mengandungi dua elemen yang penting iaitu meliputi sistem
persekolahan yang sama bagi semua penduduk dan menyeragamkan kurikulum yang
bercorak kebangsaan di mana meletakkan bahasa melayu sebagai bahasa pengantar
di semua sekolah jenis umum (rendah) dan bahasa melayu wajib diajar di semua
sekolah.. Rumusan cadangan penyata Razak 1956 mengemukakan cadangan penting
bagi pembentukan bangsa yang bersatu padu melalui dasar pendidikan menjadi
harapan masyarakat berbilang kaum. Bahasa merupakan tunggak jati diri bangsa.
Bak kata pepatah hilang bahasa lenyaplah bangsa. Pepatah ini menggambarkan
bahawa bahasa itu penting bagi sesuatu bangsa. Bahasa melayu mempunyai fungsi
sebagai bahasa pengantar dan kepentingan yang tersendiri dalam sistem
pendidikan kebangsaan.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%;">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;">Dalam hal ini, jika kita meninjau saranan Profesor Dr Awang
Sariyan , pembudayaan bahasa Melayu melalui sistem pendidikan perlu
dimantapkan semula iaitu bermula daripada prasekolah hinggalah ke pengajian
tinggi. Menurut beliau lagi, penegasan perlu diberi kepada usaha pembudayaan
bahasa sebagai asas peneguhan tamadun bangsa Melayu dalam dua aspek iaitu:<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%;">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%;">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;">i) Pelaksanaan penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa utama dalam
proses pemerolehan dan pengembangan ilmu, selaras dengan perancangan
Jawatankuasa Pelajaran Razak 1956 yang diperkukuh Jawatankuasa Penyemak
Pelajaran Rahman Talib 1960 dan dimaktubkan dalam Akta Pelajaran 1961 serta
Akta Pendidikan 1996.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%;">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 150%;"><br /></span></div>
<div class="MsoNormal" style="background-position: initial initial; background-repeat: initial initial; line-height: 150%;">
<span style="font-family: 'Times New Roman', serif; font-size: 12pt; line-height: 115%;">ii) Pembudayaan bahasa yang baik, teratur, santun dan mewakili
budaya tinggi melalui kegiatan kokurikulum sehingga ragam bahasa tidak rasmi
seperti bahasa sembang intenet dan </span></div>
<br />
<br />
<br />
<br />
<br /></div>
<div style="background-color: white; font-family: 'Segoe UI', 'Lucida Grande', Tahoma, Arial, sans-serif; line-height: 17px; margin-bottom: 1em; margin-top: 1em; padding: 0px; text-align: justify;">
<br /></div>
<div>
<br /></div>
</div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/00331251577806032446noreply@blogger.com4tag:blogger.com,1999:blog-6049726913832866856.post-47145719448774269332012-11-25T18:44:00.002-08:002012-11-25T18:44:24.213-08:00Belajar sambil bermain<br />
<div align="center" class="MsoNormal" style="text-align: center;">
<b><span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Belajar sambil bermain<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="text-indent: 36.0pt;">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Semua
kanak-kanak suka bermain kerana bermain adalah fitrah semulajadi kanak-kanak.
Jesteru itu pendekatan belajar sambil bermain adalah satu kaedah yang sangat
baik diaplikasikan dalam menjalani proses pembelajaran.Belajar melalui bermain
adalah satu teknik pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada
kanak-kanak. Melalui teknik ini juga akan mendatangkan keseronokkan dan
kepuasan kepada mereka dalam sesuatu pengajaran yang hendak disampaikan. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-indent: 36.0pt;">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Dengan
bermain juga kanak-kanak akan dapat menguasai perkembangan dan kemahiran
fizikal dan penguasaan bahasa dari segi perbendaharaan dan peraturan
tatabahasa. Menurut Caplan dan Caplan 1973, main sebagai penentu penting
bagi perkembagan kekuatan sahsiah, daya cipta, kestabilan emosi, perkembangan
sosial dan intelek di samping dapat memperkembangkan kekuatan fizikal,
koordinasi dan ketangkasan seseorang murid. Permainan juga dapat memberi
pengalaman tentang keadilan, peraturan-peraturan dan kesamaan serta
memperkuatkan kebolehan berfikir dalam pelbagai cara. Sebagai contoh, aktiviti
fizikal yng dilakukan di dalam kelas. Melalui permainan yang melibatkan
perlumbaan misalnya. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="text-indent: 36.0pt;">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">
Mengikut Vygotsky (1967) “Main membantu perkembangan bahasa dan pemikiran.
Struktur otak akan membentuk melalui penggunaan simbol dan alat, ia juga
membantu dalam pembentukan ini. Main juga memberi kebebasan kepada kanak-kanak
untuk meluahkan tekanan dalam menghadapi dunia sebenar. Perkembangan
Fizikal dapat dikuasai melalui aktiviti fizikal di dalam dan di luar bilik darjah
dengan menggunakan pelbagai alat permainan yang disediakan dan aktiviti
pergerakan lokomotor kreatif.<br />
<br />
Komponen Perkembangan Fizikal membolehkan murid:<br />
i. Menguasai kemahiran motor halus untuk membantu aktiviti dalam
pembelajaran<br />
ii. Membina kemahiran pergerakan asas dan kekuatan fizikal untuk
melibatkan diri dalam aktiviti
fizikal<br />
iii. Mengamalkan cara hidup yang sihat dan selamat<br />
iv. Membina minda yang sihat dan cerdas <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Contoh
belajar sambil bermain<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">-permainan
ketinting dengan meletakkan abjad <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">-permainan
kad –kad huruf membentuk perkataan<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">-permainan
dam ular tetapi diganti dengan huruf ataupun
nombor.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">-membaca atau
mengira dengan kaedah menyanyi<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal">
<span style="font-family: "Arial","sans-serif";">Dan banyak
lagi teknik permainan yang difikirkan sesuai untuk kanak-kanak terutama murid pra
sekolah dan Tahun 1 asalkan objektif pengajaran kita sebagai guru tercapai.<o:p></o:p></span></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/00331251577806032446noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-6049726913832866856.post-66082488338457910852012-11-15T14:08:00.002-08:002012-11-15T16:48:01.816-08:00MAKLUMAT PBS DAN KSSR TAHUN 1 DAN TAHUN 2<strong>PBS KSSR TAHUN 1 DAN 2 </strong><br />
<strong><em>Bermula pada tahun 2012, setiap murid KSSR (Tahun 1 dan
2) mesti mempunyai sebuah fail bagi tujuan pengurusan KSSR-PBS. Fail ini
iaitu Fail Perkembangan Murid akan disimpan di sekolah sehingga murid
tersebut tamat sekolah atau berpindah keluar. Berikut merupakan
kandungan fail tersebut :</em></strong><strong></strong><br />
<ol>
<li><strong>1. </strong><strong><em>Maklumat murid</em></strong><strong> </strong></li>
<li><strong>2. </strong><strong><em>Pelaporan penyataan formatif tahun 1-6.</em></strong><strong> </strong></li>
<li><strong>3. </strong><strong><em>Pelaporan penyataan sumatif tahun 1-6.</em></strong><strong> </strong></li>
<li><strong>4. </strong><strong><em>Sijil / dokumen penghargaan, pengiktirafan pencapaian dan penglibatan murid.</em></strong><strong> </strong></li>
<li><strong>5. </strong><strong><em>Evidens-evidens murid pada tahun semasa.</em></strong><strong> </strong></li>
</ol>
<strong><em>Evidens-evidens murid akan disimpan di dalam fail
tersebut dan akan dipulangkan kepada murid / ibu bapa/ penjaga pada
akhir setiap semester. Evidens-evidens ini merupakan instrumen murid di
mana setiap pencapaian akan direkod dalam Sistem Pengurusan Pentaksiran
Berasaskan Sekolah (SPPBS)Murid tahun 1 dan 2 tidak ada ujian bulanan
dan peperiksaan pertengahan tahun serta akhir tahun. Murid tersebut
dinilai menggunakan instrumen PBS mengikut setiap mata pelajaran.
Keputusan pencapaian murid tahun 1 dan 2 berpandukan band iaitu:</em></strong><strong></strong><br />
<div>
<strong><em>BAND STANDARD</em></strong><strong><br /></strong><strong><em>6 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Mithali</em></strong><strong><br /></strong><strong><em>5 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab Terpuji</em></strong><strong><br /></strong><strong><em>4 Tahu, Faham dan Boleh Buat dengan Beradab</em></strong><strong><br /></strong><strong><em>3 Tahu, Faham dan Boleh Buat</em></strong><strong><br /></strong><strong><em>2 Tahu dan Faham</em></strong><strong><br /></strong><strong><em>1 Tahu</em></strong><strong></strong><br />
</div>
<br />Di Band 1, murid tahu perkara asas, atau boleh melakukan kemahiran asas atau memberi<br />respons terhadap perkara yang asas.<br />
<br />Di Band 2, murid menunjukkan kefahaman untuk menukar bentuk komunikasi atau<br />menterjemah serta menjelaskan apa yang telah dipelajari.<br /><br />Di Band 3, murid boleh menggunakan pengetahuan untuk melaksanakan sesuatu kemahiran pada suatu situasi.<br />
<br />Di Band 4, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab, seperti tertib atau<br />melaksanakan sesuatu mengikut prosedur dan secara sistematik.<br />
<br />Di Band 5, murid melaksanakan sesuatu kemahiran dengan beradab pada situasi baru,<br />dengan mengikut prosedur atau secara sistematik, serta tekal dan bersikap positif.<br />
<br />Dan akhir sekali, di Band 6, murid mampu menzahirkan idea yang kreatif dan inovatif,<br />mempunyai keupayaan membuat keputusan untuk mengadaptasi permintaan serta cabaran<br />dalam kehidupan seharian serta boleh berbicara untuk mendapatkan dan menyampaikan<br />maklumat menggunakan ayat yang sesuai secara bertatasusila dan menjadi contoh secara<br />tekal.Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/00331251577806032446noreply@blogger.com14tag:blogger.com,1999:blog-6049726913832866856.post-49508649967916303842012-11-15T08:26:00.001-08:002012-11-15T08:26:51.503-08:00APA ITU KSSRMungkin ada sebilangan daripada ibubapa terutamanya ibubapa yang mana anak-anak
mendaftar bagi tahun 1 ingin mengetahui secara lebih mendalam tentang apa
yang diperkatakan dengan KSSR. Kerana generasi ini adalah generasi pertama yang
akan menggunakan KSSR mengantikan KBSR yang telah digunapakai hampir 3 dekad
yang lalu. Jadi disini, kami warga sekolah akan cuba menerangkan serba sedikit
mengenai apa yang diikatan dengan KSSR.<br /><br />KURIKULUM STANDARD SEKOLAH RENDAH
(KSSR)<br /><br />Latar Belakang<br /><br />1. Gagasan ke 3 Ucapan Dasar Y.A.B. Perdana
Menteri dalam Perhimpunan Agung UMNO 2006 – menuntut supaya pendidikan Negara
memberi penekanan kepada :<br />• Pembangunan modal insan<br />• Penghasilan
pelajar celik minda<br />• Pembentukan warganegara yang menguasai ilmu, kemahiran
dan maklumat<br />• Program yang membangunkan akal manusia dalam melahirkan insan
Ulul al-bab.<br /><br />2. Teras ke 2 Pelan Induk Pembangunan Pendidikan:<br />•
Dasar – membangunkan modal insan yang mempunyai pengetahuan dan kemahiran serta
menghayati nilai-nilai murni.<br />• Matlamat – memastikan anak bangsa Malaysia
dipupuk semangat menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan kompetensi, menerap
nilai<br /><br />3. Oleh itu, kurikulum kebangsaan perlu dikaji semula bagi
memastikan kurikulum yang holistik dan sentiasa releven bagi melahirkan modal
insan yang seimbang yang dapat menangani cabaran semasa dan masa
depan.<br /><br /><br />KONSEP KURIKULUM TRANSFORMASI SEKOLAH RENDAH<br />•
Berteraskan Falsafah Pendidikan Negara (FPN)<br />• Berasaskan Prinsip KBSR:<br />-
Pendekatan bersepadu<br />- Perkembangan individu secara menyeluruh<br />- Peluang
dan kualiti pendidikan yang sama untuk semua murid<br />- Pendidikan seumur
hidup<br /><br /><br /><br />KURIKULUM BERASASKAN STANDARD<br /><br />Kurikulum Transformasi
Sekolah Rendah digubal berasaskan standard kandungan dan standard
pembelajaran<br /><br />Penyataan spesifik tentang perkara yang murid patut ketahui
dan boleh lakukan dalam suatu tempoh persekolahan merangkumi aspek pengetahuan,
kemahiran dan nilai. <br /><br />Satu penetapan kriteria atau indikator kualiti
pembelajaran dan pencapaian yang boleh diukur bagi setiap standard
kandungan.<br /><br />Mengapa Standard? <br />• Memastikan SEMUA murid melepasi
standard yang ditetapkan. <br />• Penetapan ilmu, kemahiran dan nilai yang perlu
diukur dengan jelas. <br />• Mengenal pasti strategi penambahbaikan (assessment
for learning).<br />• Mengatasi masalah murid keciciran dalam pembelajaran. <br />•
Pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah .Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/00331251577806032446noreply@blogger.com7tag:blogger.com,1999:blog-6049726913832866856.post-26017307981543697212012-11-15T07:00:00.004-08:002012-11-15T07:00:43.111-08:00SALAM PERKENALAN<div style="text-align: center;">
<em><span style="color: #20124d;">Salam kasih sayang khusus kepada pengunjung blogs "hayati bidin skkd"... </span></em></div>
<div style="text-align: center;">
<em><span style="color: #20124d;">segala isi kandungan dibenarkan di kongsi bersamasama. dihalalkan.. jika artikal dan penulisan adalah hasil penulisan saya sendiri, saya harap nak copy n paste masukkanlah nama blogs ini agar org lain kenali kewujudan blogs yg serba kurang ini.. terima kasih sebab tolong menyebarkan blogs ini dan sama2 kita berkongsi ilmu.. yang baik datang dari Allah dan yg kurang itu adalah dtg dari kelemahan saya sndiri... Yati</span></em> </div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/00331251577806032446noreply@blogger.com2